1. Om WSData

Företaget har sitt säte i Trelleborg. Företagets postadress är 231 62 Trelleborg.
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till kundtjanst@wsdata.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

2. Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till kundtjanst@wsdata.se.

3. Leverans

Våra normala leveranstider är 2-4 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
Ej lagerförda produkter (Förhandsbeställning/*Leverans 4-7 dagar) brukar normalt kunna skickas inom 4-7 vardagar men kan ha längre leveranstider p.g.a. logistikproblem om varan är slut hos leverantören och skulle leveranstiden bli fördröjd blir man kontaktad av oss via e-post för ett närmare besked gällande leveranstid.

Det går bra att kontakta oss innan beställning angående leveranstid om varan är slut i lager, det är många leverantörer som har längre leveranstider än normalt orsakat av logistikproblem efter Covid-19.
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) kan du kontakta oss på e-postadress: kundtjanst@wsdata.se.

Fraktalternativ "Frakt Inrikes - Varubrev" (Är inte försäkrat) och rekommenderas inte vid köp av dyrare varor utan välj istället något av andra fraktalternativen.

Om varan blir skadad eller kommer bort under transporten från WSData så är inte vi ersättningsskyldiga, man får då reklamera detta direkt till transportören. Om varan skadas eller kommer bort när kunden återsänder en vara så är kunden betalnings ansvarig.

Ändring av leveransadress pga. angett fel uppgifter eller behöver ändra mottagarnamn, missat att ange att det är till en företagsadress, detta gäller även för privatpersoner om paketet behöver skickas om till annat ombud efter att paketet har skickats iväg från oss tillkommer en avgift på 250kr som transportören debiterar oss för dessa ändringar.

4. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
På begagnade varor kan ibland tillämpas vinstmarginalbeskattning (VMB) Denna information finns i dessa fall i produkt beskrivningen.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som privatperson en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss rma@wsdata.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
Du står för returfrakten, det går att köpa returfraktsedel via hemsidan vilket rekommenderas (är försäkrat), Avsändaren ansvarar för skicket på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas väl paketerat och i ursprunglig förpackning.
Vid en retur får produkten inte varit använd eller testad mer än nödvändigt, varit installerad eller monterad.

Exempel på hanterad vara i större omfattning än nödvändigt kan t.ex. vara en produkt som återsänds smutsig, saknar manual, originalkartong, tillbehör eller som använts.

Med använd syftar vi på att varan är brukad eller använd utöver att bara vara provad.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Distansköplagen gäller inte företag och näringsidkare. Ångerrätt gäller därför inte. För vissa varor som kan lagerhållas av oss gör vi i vissa fall avdrag från 20% vid eventuell retur. Kontakta oss i så återkommer vi om det blir möjligt att vi tar produkten i retur.

Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

Vid utövande av ångerrätt eller öppet köp kommer vi att återbetala dig för såväl varor som ursprunglig fraktkostnad om hela ordern returnerats (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder) Återbetalningen sker vanligtvis inom 2-4 dagar, dock senast inom 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att utöva ångerrätten (under förutsättning att retur mottagits i sin helhet). Vi återbetalar dig med samma betalmedel som du använt vid beställningen. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.
Om försändelsen inte hämtas ut på servicestället och det returneras till oss så blir man debiterad 200kr p.g.a. returfrakt och hantering.

5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
Ångerrätt gäller dock inte vissa varor såsom beställningsvaror, förbrukningsvaror som bläckpatroner och batterier, processorer, mjukvaror, programavtal, hygienprodukter såsom in-ear headset samt specialanpassade produkter, reservdelar till telefoner/surfplattor som har varit monterade eller har bruten försegling. Ångerrätt gäller inte företag och näringsidkare. (Även om köpet genomförts som privatperson och varorna skickats till en företagsadress och som även avser att användas i en näringsverksamhet)

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

6. Köpt fel vara.

Har du råkat att köpa fel produkt och önskar byta ut den mot någon annan produkt tas en avgift ut på 169kr för fraktkostnader (returfrakt) samt hantering, frakt debiteras för att skicka ut en ny produkt.

7. Reklamation och Garantier

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas iväg. Skulle produkten ändå vara defekt eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

7.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till kundtjanst@wsdata.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

En reklamation behöver du göra så fort du upptäcker en defekt på varan, så vi kan så fort som möjligt åtgärda detta.

Ursprungligt fel på varan kan reklameras inom 3år och vi följer tillverkarens bedömning vid reklamationer. Bevisbördan för ursprungsfel efter 6 månader från köpet ligger på kunden. Efter ett godkännande av RMA skall returer ske med paket (Postnord eller DHL). Produkter skall paketeras ordentligt med packmaterial och ESD känsliga produkter i antistatiska påsar.

Det är viktigt att man skriver ordernumret och en felbeskrivning på orderblanketten. Beskriv tydligt felet på varan, då är det lättare för reklamationsavdelningen att hitta felet på varan.

LCD skärmar till telefoner/surfplattor behöver ni testa innan ni slutligen monterar den. Om det är fel på skärmen så behöver ni ta ett foto som visar defekten och mejla bilden till rma@wsdata.se. Om skärmen har varit monterad så godkänner vi inte reklamationen. Observera att vi inte skickar en ny vara om den är skadad när vi har mottagit varan.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se ARN.

Normalt lämnas alltid minst 1års garanti räknat från fakturadatum, vissa tillverkare kan erbjuda längre garantier än 1år och då hanteras garantin direkt med tillverkaren eller deras auktoriserade serviceställen, (tillverkargaranti gäller från tillverkningsdatum) är man osäker går det alltid bra att kontakta oss för mer information.

För produkter som räknas som förbrukningsvaror t.ex. bläckpatroner och batterier gäller 3 månaders garanti. Fyndvaror och övriga varor till utförsäljning samt begagnade produkter omfattas av en begränsad garanti vilket oftast framgår i produktbeskrivningen.

Fel orsakat av fel hantering/montering eller av yttre åverkan av varan omfattas inte av garantin. För övrigt gäller respektive tillverkares garantivillkor. Mer info finns hos respektive tillverkare.
Vid ett eventuellt garantiärende ta i första hand kontakt med tillverkaren för snabbare hantering och i andra hand WSData.

Kan varan inte repareras kan den eventuellt bytas ut mot en aktuell eller likvärdig vara efter tillverkarens eller WSData; s val alternativt krediteras utifrån en värdering. WSData har rätten att bestämma på vilket sätt eventuell garantiersättning ska ske. En eventuell värdering baseras på dagsvärdet och den tid som produkten används relaterat till garantitiden. Nyttjandeavdrag tillkommer normalt vid kreditering. Normal väntetid för ett garantiärende om produkten skickas till tillverkaren är ca 3-4 veckor.

OBS att det är en genomsnittlig tid som kan vara kortare eller längre tid beroende på hanteringstid hos WSData samt tillverkare/leverantör. Detta är endast uppskattning på ungefärlig tid det kan ta för att hantera ett garantiärende.

En produkt som visar sig vara felfri returneras till avsändaren utan åtgärd med debiterad returfrakt och köparen debiteras även en felsökningsavgift, för närvarande på 400kr.

Garantin omfattar ej fel som uppstått genom ingrepp i produkten, ovarsamhet, felaktig inkoppling eller montering.

8. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller efterbliven leverans från leverantör.
Vidare tas ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

9. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

10. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

11. Personuppgifter

Genom att handla hos WSData accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller delar aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
WSData är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
11.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
11.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
11.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
11.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna.
11.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord, DHL.
11.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
11.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
11.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
11.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
11.8 Ansvarig för dataskydd
WSData är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
11.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

12. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

13. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Följ oss på Facebook